Jaký je rozdíl mezi diagonálními a radiálními pneu?
Jo, je to rozeznatelné okem - umis-li číst...
Diagonální mají rozměr v palcích a ve tvaru XX-YY, kde X je šířka a Y průměr ráfku...
Radiální pak XXX/YYRZZ, kde X je šířka v mm, Y výška bočnice (% že šířky), R značí právě radiální a Z je průměr ráfku v palcích...
Odborník to pak pozná i pohmatem - radialky mají výrazně měkčí bočnici...
Diagonální mají rozměr v palcích a ve tvaru XX-YY, kde X je šířka a Y průměr ráfku...
Radiální pak XXX/YYRZZ, kde X je šířka v mm, Y výška bočnice (% že šířky), R značí právě radiální a Z je průměr ráfku v palcích...
Odborník to pak pozná i pohmatem - radialky mají výrazně měkčí bočnici...
Pokud si odmyslíš to R, pak pouhým okem nepoznáš nic. Největší rozdíl je totiž v materiálu, rozložení a směrech uložení tzv. kordu, který tvoří kostru pneumatiky. Právě materiál kordu a jeho uložení v kostře způsobuje tu měkkou bočnici u "radiálek". U moderních radiálních pneu pak jsou kordové vrstvy tzv. "nárazníku" (pod běhounem pneu) tvořené ocelovými lanky. Diagonální pneu pak mají kordové vrstvy z jednoho materiálu a uložené prakticky všechny kolmo na směr pohybu pneumatiky, popř. šikmo k tomuto směru, ale vždy jdou od patky k patce. Tím je daná prakticky stejná tvrdost boků i běhounu pneumatiky.
Neblbni tazateli hlavu ještě nějakými materiály... Když na tom vůbec nesejde... Nějaké steel či all steel nemá se směrem kordu nic společného...satam Pokud si odmyslíš to R, pak pouhým okem nepoznáš nic. Největší rozdíl je totiž v materiálu, rozložení a směrech uložení tzv. kordu, který tvoří kostru pneumatiky. Právě materiál kordu a jeho uložení v kostře způsobuje tu měkkou bočnici u "radiálek". U moderních radiálních pneu pak jsou kordové vrstvy tzv. "nárazníku" (pod běhounem pneu) tvořené ocelovými lanky. Diagonální pneu pak mají kordové vrstvy z jednoho materiálu a uložené prakticky všechny kolmo na směr pohybu pneumatiky, popř. šikmo k tomuto směru, ale vždy jdou od patky k patce. Tím je daná prakticky stejná tvrdost boků i běhounu pneumatiky.
Pokud jde o konstrukci, pak
- diagonalky maji kord motany šikmo k ose běhounu a to všechny vrstvy od patky k patce, nemají - obvykle, nárazníky pod běhounem
- radialky mají kord motany kolmo k patkam a kromě toho mají pod běhounem v jeho ose vrstvu (nebo více vrstev) nárazníku (další kord)
Tím je dáno, že diagonalky maji tužší bočnice (všechny vrstvy tkaniny jsou pod běhounem i na bočnicích) a radialky naopak bočnice měkčí (pod běhounem je vláknitých vrstev více).
Oba pánové mají pravdu ale laicky řečeno diagonály nejsou tak hlučné jako radiály.Potom než auto ulítlo do smyku tak to dávaly jasně na jevo.Ale také to není pneu pro vysoké rychlosti které jsou dnešní automobily schopné jezdit.Při prujezdu zatáčkou byl auťák nestabilní v důsledku deformace běhounu odstředivou silou.Běhoun vybočoval v důsledku jeho přetížení.Toto vše u radiálek není.A proto jízda je na nich o mnoho bezpečnější.Řekl bych že pro automobily se už diagonály ani nevyrábí.Ale to je můj dojem.